WYCIECZKA DO WROCŁAWIA [2017]

W dniach 10-12 maja br. klasy V i VI wybrały się na wycieczkę do Wrocławia. Głównym celem było zapoznanie się z najciekawszymi zabytkami architektonicznymi i przyrodniczymi miasta, poznanie jego historii , aby zrealizować po powrocie projekty edukacyjne – przyrodnicze, i historyczne w postaci folderów opisujących atrakcje historyczne i przyrodnicze miasta.
Poznawanie miasta ponad stu mostów zaczęliśmy od Ostrowa Tumskiego – najstarszej części Wrocławia z kościołem Świętego Krzyża i katedrą św. Jana Chrzciciela. Byliśmy także na tzw. Starych Jatkach , urokliwym miejscu zawdzięczającym nazwę rzeźniom, które mieściły się tu począwszy od XII wieku. Znajduje się tu bodaj jedyny w Polsce pomnik poświęcony zwierzętom rzeźnym. Na Rynku Głównym wytyczonym w 1242 roku mogliśmy podziwiać m.in. znajdujące się wokół rynku zabytkowe kamieniczki, Stary Ratusz z zegarem astronomicznym z jedną wskazówką i Słońcem w centrum tarczy, i wiele innych zabytków znajdujących się na Rynku. Ogromne wrażenie zrobiła na wszystkich Panorama Racławicka, słynne dzieło Jana Styki i Wojciecha Kossaka, upamiętniające zwycięską bitwę pod Racławicami w 1794 roku. Zaciekawiło nas także Hydropolis – nowoczesne , multimedialne i interaktywne centrum wiedzy o wodzie , mieszczące się w zabytkowym zbiorniku wody pitnej . To właśnie tam można odbyć wirtualną podróż na dno Rowu Mariańskiego repliką batyskafu Triest, którym w 1960r. Jacques Piccard i Donald Walsh zanurzyli się na rekordową głębokość 10 917 metrów. Wystawa podzielona jest na osiem stref tematycznych, w których można znaleźć ponad 70 instalacji i eksponatów. Tu każdy znajdzie coś fascynującego o wodzie.
Duże wrażenie zrobiło na nas Afrykarium – unikatowy na skalę światową kompleks przedstawiający różne ekosystemy związane ze środowiskiem wodnym Czarnego Kontynentu. Przez 18 metrowy przezroczysty tunel z akrylu mogliśmy podziwiać m.in. żółwia zielonego, rekiny , płaszczki i wiele interesujących gatunków ryb żyjących w wodach morskich i oceanicznych oblewających Afrykę.
Zwiedziliśmy także Ogród Botaniczny, w którym odbyliśmy „ wycieczkę” przez epoki geologiczne Ziemi – w Panoramie Natury, gdzie zobaczyliśmy liczne artefakty geologicznej i przyrodniczej przeszłości Ziemi. Zobaczyliśmy także wiele interesujących i oryginalnych roślin różnych siedlisk ekologicznych.
Zwiedzanie Wrocławia nie może się obyć bez odwiedzenia Ogrodu Japońskiego, w którym zachwyciły nas oryginalne budowle: bramy , mosty i pawilony wykonane zgodnie z tradycją japońskiej sztuki ogrodowej, a także wspaniała roślinność – kwitnące niemalże we wszystkich kolorach tęczy azalie i różaneczniki.
Kolejkowo- to ostatnie nasze miejsce , które zwiedziliśmy we Wrocławiu. To tętniąca życiem, przedstawiająca Wrocław i Dolny Śląsk – makieta kolejowa zaprezentowana we wnętrzu Dworca Świebodzkiego. Mogliśmy na niej zobaczyć w miniaturze – w skali 1: 22 repliki pociągów, dworców kolejowych i całej infrastruktury kolejowej , a także scenki z życia toczącego się w pobliżu „żelaznej kolei”. Po jej obejrzeniu niejeden z nas zapragnął mieć w domu kolejkę elektryczną. Szkoda tylko, że nasz pobyt trwał zaledwie trzy dni, bo nie sposób zobaczyć w tak krótkim czasie, wszystko co oferuje to piękne miasto.